Opis:
PRAWO W MARKETINGU I REKLAMIE
Trenerzy: RADCA PRAWNY DR ZBIGNIEW OKOŃ, RADCA PRAWNY MATEUSZ FRANKE
I Dzień
Trener: Radca prawny Dr Zbigniew Okoń
1. Nieuczciwe praktyki i nieuczciwa konkurencja w marketingu
- Wprowadzenie w błąd w reklamie – jak w zgodzie z prawem formułować przekaz reklamowy
- Agresywne praktyki rynkowe – „szantaż emocjonalny” i inne formy niedozwolonego nacisku na klienta
- Reklama porównawcza – kiedy jest dozwolona i jak prawidłowo skonstruować porównanie z konkurencją – przykłady z praktyki i orzecznictwo sądów
- Ryzyka prawne związane z nieuczciwą reklamą i nieuczciwymi praktykami rynkowymi i środki obrony własnych praw
2. Prawo konkurencji a promocje sprzedaży
- Promocje cenowe a prawo konkurencji – porozumienia z detalistą co do ceny promocyjnej, a zakazana zmowa cenowa
- Zakazane porozumienia w programach lojalnościowych i motywacyjnych B2B – przykłady niedozwolonych mechanizmów promocyjnych
- Komunikacja promocji jako czyn nieuczciwej konkurencji i nieuczciwa praktyka rynkowa – wprowadzenie w błąd i nieuczciwe porównania w informacji o promocji w orzecznictwie UOKiK
- Promocja jako czyn nieuczciwej konkurencji – ograniczenia wartości przyznawanych premii i posługiwania się znakami legitymacyjnymi punktami, bonami, kuponami) w ustawie o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji – orzecznictwo europejskie i polska praktyka
3. Prawo autorskie w działalności reklamowej
- Ochrona koncepcji kampanii reklamowej w prawie autorskim
- Dozwolony użytek – cytat w przekazie reklamowym i inne przypadki dozwolonego korzystania z cudzych utworów
- Wykorzystanie motywów kultury masowej w przekazie reklamowym (bon moty, memy, zapożyczenia z piosenek i filmów) – przykłady i przegląd orzecznictwa sądów
- Przypadkowe włączenie cudzego utworu do własnej komunikacji reklamowej
4. Znaki towarowe w przekazie reklamowym
- Cudzy znak towarowy w reklamie porównawczej – czy możemy nazwać konkurenta i pokazać jego logotyp
- Cudzy znak towarowy w informacji o promocji – dozwolone formy podania informacji o nagrodzie w promocji, polityka niektórych producentów w zakresie rejestracji cech zewnętrznych produktu jako znaków towarowych
- Nazwy miejscowości i charakterystyczne budowle jako element przekazu reklamowego – Kolumna Zygmunta w reklamie piwa
- Komercjalizacja przestrzeni publicznej w oparciu o znaki towarowe – przykład PKiN
5. Wykorzystanie wizerunku w reklamie
- Kiedy dopuszczalne jest rozpowszechnianie cudzego wizerunku – modele, osoby publiczne, uczestnicy zgromadzeń – przegląd orzecznictwa sądów dotyczącego wykorzystania wizerunku w reklamie
- Czy dopuszczalne jest wykorzystanie wizerunku polityków w reklamie? Przykłady z praktyki
- Ochrona wizerunku, a ochrona dóbr osobistych – kiedy kontekst wykorzystania wizerunku decyduje o dopuszczalności wykorzystania wizerunku
- Sobowtóry znanych osób w reklamie
- Głos jako wizerunek?
II Dzień
Trener: Radca prawny Mateusz Franke
6. Konkurs, sprzedaż premiowa i inne promocje
- Podstawowe rodzaje akcji promocyjnych (konkurs, gra losowa, sprzedaż premiowa, inne formy promocji).
- Aspekty prawne konkursu – zadanie konkursowe, wyłonienie laureatów, komisja konkursowa.
- Prawne aspekty sprzedaży premiowej – jak rozumieć pojęcie „sprzedaży” dla potrzeb przeprowadzenia akcji promocyjnej?
- O czym należy pamiętać przeprowadzając promocję na Facebooku?
- Odpowiedzialność organizatora promocji – relacja klient-agencja reklamowa.
7. Gry losowe – loteria promocyjna, loteria audioteksowa
- Co decyduje o uznaniu promocji za grę losową – orzecznictwo sądów i praktyka Ministerstwa Finansów.
- Podstawowe różnice pomiędzy loterią promocyjną a audioteksową.
- Jakie obowiązki mają organizatorzy gier losowych?
- Zezwolenie na urządzenie gry losowej − zagadnienia praktyczne, pragmatyka organów Służby Celnej.
- Jakie postanowienia muszą znaleźć się w regulaminie gry losowej?
- Ryzyka prawne związane z urządzaniem gry losowej.
- „Loterie wizytówkowe” – czy można je organizować bez zezwolenia?
8. Wybrane zagadnienia podatkowe
- Konsekwencje podatkowe konkursu, sprzedaży premiowej i loterii na gruncie PIT.
- „Nienazwane” akcje promocyjne – kiedy wystawiany jest PIT-8C?
- Zwolnienia podatkowe przewidziane w ustawie PIT – jak je stosować?
- Kontrowersje dotyczące zasad rozliczania PIT od nagród otrzymywanych przez przedsiębiorców.
- Promocje skierowane do własnych pracowników.
9. Organizacja akcji promocyjnych a ochrona konsumenta
- Problemy kwalifikacji prawnej akcji promocyjnej – pomiędzy umową a przyrzeczeniem publicznym.
- W jaki sposób powinien być sformułowany regulamin promocji i co powinno się w nim znaleźć?
- Jakie klauzule są niedozwolone (abuzywne) w regulaminie promocji? Case study na przykładzie orzecznictwa SOKiK oraz decyzji UOKiK.
- Nowe regulacje dotyczące niedozwolonych postanowień umownych.
- Roszczenia uczestników promocji. Jak prawidłowo opracować procedurę reklamacyjną?
- Regulamin a informacje o promocji zawarte w materiałach reklamowych?
- Najważniejsze ryzyka prawne związane z prowadzeniem promocji konsumenckich.
10. Ochrona danych osobowych w marketingu
- Obowiązki związane z przetwarzaniem danych osobowych w akcji promocyjnej – podstawa prawna. przetwarzania danych, obowiązki informacyjne, rejestracja zbioru, zabezpieczenie danych.
- Kto jest administratorem danych przetwarzanych w ramach akcji promocyjnej?
- Przetwarzanie danych osobowych w celach marketingowych – zgoda a prawnie usprawiedliwiony cel.
- Marketing a tzw. dane wrażliwe (sensytywne), profilowanie klientów.
- Czy dane osobowe przedsiębiorców podlegają ochronie – sytuacja po 19 maja 2016 r.
- Marketing prowadzony za pomocą środków komunikacji elektronicznej – wysyłanie informacji. handlowych, newsletter, SPAM.
Szkolenie przeznaczone dla:
- Dyrektorów zarządzających i członków zarządu
- Menedżerów i dyrektorów marketingu
- Menedżerów produktów i marek
- Specjalistów z działów marketingu
- Pracowników działów prawnych odpowiedzialnych za nadzór nad działaniami marketingowymi firmy
Korzyści i rozwój umiejętności:
- umiejętność tworzenia komunikatu reklamowego nie obarczonego ryzykiem prawnym
- znajomość zagrożeń prawnych związanych z prowadzeniem marketingu
- umiejętne konstruowanie mechanizmów promocji
- znajomość reguł rządzących wykorzystywaniem cudzych utworów w praktyce działań marketingowych
CENA SZKOLENIA OBEJMUJE:
- materiały szkoleniowe – drukowane i elektroniczne
- imienny certyfikat ukończenia szkolenia
- lunch w restauracji lub w formie bufetu
- catering w trakcie przerw: kawa, herbata, soki, ciastka