Opis:
Profil uczestnika
Szkolenie skierowanie jest do:
menedżerów wyższego i średniego szczebla oraz analityków i strategów łańcuchów dostaw,
dyrektorów, kierowników i specjalistów ds. logistyki w przedsiębiorstwach,
planistów oraz koordynatorów elastycznych i zintegrowanych łańcuchów dostaw,
kierowników, planistów i specjalistów poszczególnych odcinków zarządzania logistyką przedsiębiorstwa - zarządzających:
obsługą klienta,
zakupami i zaopatrzeniem,
zapasami,
logistyką produkcji i przepływem materiałów,
magazynem i gospodarką magazynową oraz systemami składowania,
transportem i spedycją,
sprzedażą i dystrybucją,
controllingiem w przedsiębiorstwie lub controllingiem logistyki oraz optymalizacją i efektywnością wykorzystania zasobów.
Korzyści dla uczestników
umiejętność analizy procesów logistycznych,
poznanie metod analizy kosztów,
praktycznie stosowanie narzędzi powszechnie stosowanych w controllingu,
znajomość budżetowania kosztów.
Metody szkolenia
Szkolenie ma charakter interaktywny. Tam gdzie jest to możliwe, wiedza i umiejętności przekazywane są przy pomocy ćwiczeń, przykładów rynkowych i paneli dyskusyjnych. Wykłady, natomiast nasycone są anegdotami, metaforami i porównaniami. W myśl chińskiego przysłowia, że „jeden obraz jest wart więcej niż tysiące słów”, treść szkolenia wizualizowana jest tak, aby przekaz był możliwie plastyczny i trafiał do wyobraźni uczestników szkolenia.
W szkoleniu wykorzystywana jest wiedza zdobyta w projektach doradczych, która nadaje zajęciom wymiaru praktycznego. Prowadzący wychodzi z założenia, że szkolenie powinno być nie tylko „przygodą intelektualną”, ale również impulsem do zmian, które powinny się przełożyć na wyniki przedsiębiorstwa i zabezpieczenie jego funkcjonowania w długim okresie.
Czas trwania
24 godziny dydaktyczne - 3 dni
Program szkolenia
Controlling operacyjny –zarządzanie sterowane wynikiem przedsiębiorstwa:
cel i zakres controllingu operacyjnego w przedsiębiorstwie,
sprzężenie zwrotne controllingu operacyjnego i finansowego poprzez analizę wartości,
ocena sytuacji finansowej przedsiębiorstwa z wykorzystaniem analizy wskaźnikowej rentowności, płynności finansowej, sprawności gospodarowania i obrotowości
syntetyczna analiza i interpretacja wpływu procesów logistyki i łańcucha dostaw na wynik. Analiza piramidalna - ROA, ROE, ROI (analiza Du Ponta),
analiza kapitału operacyjnego przedsiębiorstwa i cyklu obrotu gotówki
Strategiczna (zbilansowana) Karta Wyników przedsiębiorstwa (BSC - Balanced Score-Card). Równoważenie celów w perspektywach klienta (produktu i rynku) – finansowej – operacyjnej (procesów) – zasobów i rozwoju,
zadania controllingu operacyjnego w zarzadzaniu procesami logistycznymi i łańcuchów dostaw przedsiębiorstwa – w tym: zakupów i zaopatrzenia, produkcji i przepływu materiałów, zapasów, transportu i spedycji, dystrybucji, magazynowania i składowania, obsługi klienta.
Controlling procesów logistyki i łańcucha dostaw przedsiębiorstwa:
zbilansowana analiza wskaźnikowa procesów logistyki i łańcucha dostaw wg perspektyw BSC - w procesach:
sprzedaży i obsługi klienta,
zakupów i zaopatrzenia,
produkcji i przepływu materiałów,
magazynowania,
utrzymania i odtwarzania zapasów,
dystrybucji,
transportu.
systemowe powiązanie miar i wskaźników OTIF (On Time In Full - error free) w systemie logistycznym (sieci logistycznej) przedsiębiorstwa,
analizy operacyjne procesów logistycznych - efektywności, wydajności, sprawności i poziomu wykorzystania zasobów operacyjnych w procesach logistycznych, sieciowa analiza niezawodności procesów,
analiza wąskich gardeł i ograniczeń (Theory of Constrains),
bilansowanie zasobów logistycznych przedsiębiorstwa w poprawie ich przepustowości i zwiększenia dostępności produktów.
Koszty w zarządzaniu przedsiębiorstwem:
kompleksowa analiza kosztów przedsiębiorstwa w łańcuchu dostaw,
Zakładowy Plan Kont (ZPK), organizacja ewidencji i raportowania kosztów,
miejsca powstawania kosztów (MPK) i podział MPK,
elastyczność i trendy kosztów,
modele rachunku i kalkulacji kosztów,
rachunek kosztów pełnych, zmiennych i działań (ABC - Activity Base Costing),
nośniki i obiekty kosztowe w logistyce,
metody rozliczeń, alokacji i kalkulacji kosztów wg nośników kosztów i wycena obiektów kosztowych,
kalkulacja kosztów w łańcuchu dostaw – wg. materiałów, produktów, dostawców, klientów, dostaw, procesów, zasobów, itd..
Narzędzia controllingu operacyjnego w zarządzaniu logistyką:
próg rentowności i dźwignia operacyjna, analiza rentowności klienta i produktu,
controlling opłacalności outsourcingu w działalności przedsiębiorstwa,
rachunek inwestycyjny i analiza opłacalności inwestycji wg metod NPV i IRR,
controlling projektów logistycznych,
wpływ eliminacji wąskich gardeł i bilansowania zasobów na wynik finansowy przedsiębiorstwa.
Budżetowanie w zarządzaniu logistyką:
plany sprzedaży i operacji (S&OP – Sales & Operations Planning) podstawa budżetowania procesów,
budżetowanie w planowaniu i kontroli procesów logistycznych,
proces budżetowania i procedura sporządzania budżetu, harmonogramy budżetowania,
wariantowe opracowanie budżetu logistyki – budżet sztywny i elastyczny, budżet od zera i kroczący,
analiza pokrycia budżetu kapitałem operacyjnym,
normowanie i planowanie kosztów, analiza odchyleń budżetowych,
kontrola wykonania budżetów.
Organizacja controllingu operacyjnego w przedsiębiorstwie:
organizacyjna, zakres zadań i odpowiedzialności controllingu w przedsiębiorstwie,
organizacja i rozliczanie ośrodków odpowiedzialności w przedsiębiorstwie (centrum: kosztów, przychodów, zysków i inwestycji),
system sprawozdawczy i raporty w controllingu operacyjnym logistyki i łańcuchów dostaw,
systemy informatyczne i bazy danych controllingu operacyjnego.