Opis:
Trener: RAFAŁ BRODOWSKI
Szkolenie przeznaczone dla:
- menedżerów i specjalistów działów sprzedaży i zakupów
- Key Account Managerów
- menedżerów marketingu
- pracowników działów handlowych krajowych i międzynarodowych
KORZYŚCI DLA UCZESTNIKÓW SZKOLENIA:
- Nauczą się dostosowywać swój sposób komunikacji i perswazji tak, aby ich stanowisko było postrzegane przez drugą stronę jako najbardziej satysfakcjonujące.
- Poznają najtrafniejszą typologię negocjatorów, wykorzystywaną przez najskuteczniejszych negocjatorów,
- Uczestnicy będą mogli w symulacjach rzeczywistych sytuacji negocjacyjnych, zweryfikować swoje umiejętności negocjacyjne, nawyki oraz stosowane strategie,
- Zdobędą umiejętność stosowania technik wpływu na partnera w negocjacjach,
- Będą potrafili sterować procesem negocjacji, tak aby realizować cele handlowe, jeszcze skuteczniej niż dotychczas, z jednoczesnym budowaniem mocnych i długotrwałych relacji.
- Uczestnicy szkolenia nauczą się praktycznego stosowania prostego i skutecznego modelu przygotowania do negocjacji, opartego na autorskiej metodzie trenera szkolenia.
- Dzięki interaktywnej formule dwóch gier negocjacyjnych, będą mogli praktycznie zastosować poznane techniki negocjacyjne.
PROGRAM SZKOLENIA: NEGOCJACJE HANDLOWE
1. POSTAWA I NASTAWIENIE WARUNEK SUKCESU W NEGOCJACJACH
- Różne spojrzenia na temat efektywności w negocjacjach
- Cechy dobrych negocjatorów
- Style negocjacyjne – postawa uległa, dominująca i współpracująca
- Budowanie współpracy w negocjacjach – jak „wymuszać” współpracę na trudnych partnerach negocjacyjnych
Ćwiczenie – Gra negocjacyjna: Państwa OPEC
2. SKUTECZNA KOMUNIKACJA W NEGOCJACJACH I BUDOWANIE RELACJI Z KLIENTEM
- Rola indywidualnego podejścia do klienta
- Jak wpływać na optymalny klimat w negocjacjach?
- Sposoby reagowania na emocjonalne zachowania partnerów negocjacyjnych.
- Strategie otwarcia rozmowy i przełamywanie lodów
- Nawiązywanie kontaktu i podtrzymywania relacji
- Określenie i zrozumienie potrzeb klienta
Ćwiczenie – Aligatory – rola wartości w negocjacjach
3. TYPY KLIENTA – SPOSÓB SKUTECZNEJ KOMUNIKACJI W NEGOCJACJACH
- Rozpoznanie charakterystyki klienta
- Dopasowanie stylu do typu klienta
- Wpływ poprzez wartości klienta
Ćwiczenie – typy klienta na podstawie modeli: DISC, C. Junga i G. Schenka
4. WPROWADZENIE DO NEGOCJACJI KIEDY NEGOCJOWAĆ, A KIEDY NIE?
- Czym jest negocjowanie?
- Elementy wchodzące w sferę negocjacji
- Porównanie stylów technik wywierania wpływu i negocjacji (kooperacyjny, rywalizacyjny, rzeczowy)
- Zasady wywierania wpływu w oparciu o współpracę
- Kiedy nie należy negocjować?
- Trudne sytuacje negocjacyjne
- Typy negocjacji: negocjacje w sprzedaży, negocjacje cenowe – strategie obrony ceny, negocjacje zakupowe ( z dostawcami), negocjacje biznesowe, negocjacje wprost, przez telefon, e-mail
Ćwiczenie – Test stylu negocjacyjnego (T. Kilmann)
5. STRATEGIA NEGOCJIACJI
- Tworzenie strategii negocjacyjnych
- Techniki negocjacji dostosowane do sytuacji
- Stworzenie „neutralnych” parametrow dających przewagę w negocjacjach
- Stanowiska a interesy.
- Interes musi być chroniony – różne drogi dojścia do celu (realizacji interesu).
- Jak być elastycznym, a nie uległym?
- Jak sprawdzać, o co naprawdę chodzi drugiej stronie? – poszukiwanie sposobów realizacji własnych – celów poprzez rozpoznanie potrzeb partnerów negocjacji.
- Jak radzić sobie z impasami?
- Budowanie porozumienia negocjacyjnego.
- Zmiana podejścia do negocjacji, uwrażliwienie na potrzeby drugiej strony, przy jednoczesnym wzmocnieniu własnego stanowiska.
Ćwiczenie – Durian n’ Toro – Gra negocjacyjna ćwicząca techniki komunikacji w negocjacjach
6. ZASADY NEGOCJACJI TWARDYCH I MIĘKKICH
- Podział negocjacji na twarde i miękkie
- Zarządzanie ustępstwami
- Praktyczne zastosowanie twardych technik negocjacyjnych
Ćwiczenie – Wypadek na pustyni – audyt wpływu na grupę
7. NEGOCJACJE OPARTE NA ZASADACH
- Oddziel ludzi od problemu: bariery komunikacyjne – rozpoznawanie i uniknie; analiza transakcyjna a komunikacja w negocjacjach
- Odkrywaj stanowiska drugiej strony; staraj się, aby wynik rozmów oparty był o obiektywne kryteria; znajdź kilka rozwiązań pogodzenia stanowisk
- Negocjuj nie negocjując
- Kiedy stosować negocjacje oparte o interesy?
8. PLANOWANIE I PROWADZENIE ROZMÓW – ETAPY NEGOCJACJI
- BATNA
- planowanie
- role uczestników procesu negocjacji
- analiza stron negocjacji i poznanie drugiej strony
- jakie są nasze aspiracje i oferty wyjściowe?
- jakie rezultaty zamierzamy osiągnąć?
- opracowanie i analiza możliwych scenariuszy
- wybór właściwej strategii negocjacyjnej
- przygotowanie planu działania i argumentowania
- psychologia tworzenia pierwszego wrażenia i zarządzanie nim
- rozpoczęcie negocjacji
- prezentacja ofert
- określenie właściwego klimatu negocjacji – wzbudzenie sympatii i zaufania
- faza środkowa negocjacji
- zakończenie negocjacji
Ćwiczenie: Pajączek – taktyczne przygotowanie do procesu negocjacji
9. TAKTYKI I TECHNIKI NEGOCJACYJNE (WYWIERANIE WPŁYWU I ANTYMANIPULACJE)
Test – Test umiejętności przewidywania zachowań ludzi w sytuacjach manipulacyjnych
Zasady negocjowania:
- Niech druga strona przedstawi swoją propozycję pierwsza
- Żądaj więcej niż oczekujesz – stawiaj poprzeczkę możliwie wysoko
- Zastosuj taktykę Columbo
- Nigdy nie przyjmuj pierwszej oferty
- Najlepiej negocjować na swoim terytorium
- Postaraj się, abyś to TY spisywał umowę
- Czytaj umowę za każdym razem
- Słowo pisane znaczy więcej
- Koncentruj się na sprawach zasadniczych
- Składaj gratulacje za każdym razem
Techniki negocjacyjne:
- Wysoka / niska piłka
- Udawanie zaskoczenia
- Buduj odpowiednią atmosferę od pierwszych minut negocjacji
- Udawaj niezdecydowanego kupca/sprzedawcę
- Stosuj technikę imadła
- Odwołuj się do wyższej instancji
- Zasada malejącej wartości przysługi
- Zawsze proś o coś w zamian
- Gorące krzesło
- Taktyka dobry/zły glina
- Oskubywanie /wyciskanie cytryny
- Wycofywanie oferty
- Kreowanie sprzyjającej atmosfery do zaakceptowania oferty
- Tworzenie sytuacji hipotetycznej „co by było, gdyby…”
- Na stole leży…. Czyli bijcie się!
- Zbliżamy się do końca procesu
- Negocjowanie kilka razy
- Pusty portfel
- Słuszna sprawa
- Skomplikowany problem
- Niejasny mandat
- Bezlitosny partner
- Ingerencja ekspertów
- Rosyjski front
- Śmieszne pieniądze
- Atak personalny
- Nagroda w raju
- Inne tricki negocjacyjne (czas, miejsce, skład zespołu)
Gra negocjacyjna „W otwarte karty”
10. JAK ZACHOWAĆ POSTAWĘ ASERTYWNĄ W KONTAKCIE Z KLIENTEM?
- Asertywne odmawianie i proszenie
- Kiedy można, a kiedy nawet trzeba powiedzieć „nie”?
- Kulturalne upominanie klienta
- Przekazywanie klientowi złych wiadomości
11. KOMUNIKACJA WERBALNA I NIEWERBALNA W PROCESIE NEGOCJACYJNYM – UMIEJĘTNOŚCI WSPOMAGAJĄCE NEGOCJOWANIE
- Język korzyści i język zmysłów – dobór słów i ich ważność
- Zadawanie pytań – strategia perswazji
- Prowadzenie rozmowy – elastyczność
- Sztuka słuchania
- Operowanie przestrzenią i gestami
- Interpretacja mowy ciała
- Gesty wzmacniające i sugerujące
Ćwiczenie – Postawa i gesty – warsztat mowy ciała podczas negocjacji
Film szkoleniowy – „Mowa ciała w negocjacjach”
12. PODSUMOWANIE I WDROŻENIE WIEDZY I UMIEJĘTNOŚCI NABYTYCH PODCZAS SZKOLENIA
Gra negocjacyjna „Traktat pokojowy”
Konsultacja rozwiązań negocjacyjnych
Uczestnicy poszukują rozwiązań w trudnych sytuacjach negocjacyjnych, formułowanych „na gorąco” na szkoleniu. Zadania negocjacyjne rozgrywane są na forum grupy (lub rejestrowane na video), a następnie grupa formułuje rekomendowany algorytm postępowania w wybranej (trudnej) sytuacji.
CENA SZKOLENIA OBEJMUJE:
- materiały szkoleniowe – drukowane i elektroniczne
- imienny certyfikat ukończenia szkolenia
- e-mailowe konsultacje z trenerem do 14 dni od daty zakończenia szkolenia
- lunch w restauracji lub w formie bufetu
- catering w trakcie przerw: kawa, herbata, soki, ciastka