Opis:
Trener: MICHAŁ DZIEKOŃSKI
Szkolenie przeznaczone dla:
- product managerów i brand managerów,
- menedżerów i specjalistów ds. komunikacji marketingowej współpracujących
- z product i brand managerami,
- specjalistów i ekspertów technicznego zarządzania produktami i rozwoju produktów, w celu wzbogacenia umiejętności o nowoczesną wiedzę marketingową,
- dyrektorów, specjalistów i menedżerów ds. marketingu, sprzedaży oraz PR,
- menedżerów i specjalistów z obszaru sprzedaży, pragnących rozwinąć kompetencje marketingowe z zakresu sprzedawanej przez siebie oferty,
- dyrektorów zarządzających, członków zarządów, dyrektorów finansowych oraz współpracujących z marketingiem – zainteresowanych sposobami oceniania efektywności zarządzania produktami i markami.
Korzyści i rozwój umiejętności:
- praktyczne poznanie zakresu zadań realizowanych przez product managerów
- i sprawdzenie się w realnym działaniu w bezpiecznych warunkach symulowanych rynków (grywalizacja – uczestnictwo w symulacji zarządzania produktem w różnych fazach cyklu życia),
- poznanie kilku kluczowych narzędzi do realizacji analiz produktowych (praktyczne narzędzia w MS Excel do natychmiastowego wykorzystania w realizowanej pracy),
- dobór odpowiednich mierników do oceny skuteczności i efektywności swojej aktywności w zakresie zarządzania produktami,
- poznanie (benchmarking) kilkudziesięciu inspirujących przykładów z zarządzania produktami i markami w różnych cyklach życia (case-studies, interaktywne przykłady, historie sukcesów oraz porażek produktów i marek),
- rozwój umiejętności zarządzania produktem i marką w epoce nowych mediów – inspirujące narracyjne prezentacje produktowe (storytelling), zarządzanie produktem i marką w mediach społecznościowych, mikrotrony produktowe i in.
PROGRAM SZKOLENIA: ZARZĄDZANIE PRODUKTEM
Blok I
SYMULACYJNA GRA STRATEGICZNA „PRODUCT LIFECYCLE MANAGEMENT”
1. Środowisko pracy product managera – produkty, rynki, konkurencja, trendy,
ograniczenia po stronie zasobów (finansowych, rzeczowych i ludzkich)
- Praktyczna mapa działań product managera w ujęciu produktowo-rynkowym
- Kluczowe cele realizowane przez product managerów ilustrowane w symulacji
- Logistyka projektów zarządzania produktami i kluczowe ryzyka
- Ocena trendów rynkowych i możliwości tworzenia USP (unique selling proposal) produktów i marek
2. Wprowadzanie produktów na rynek – pierwsza faza symulacji PRODUCT LIFECYCLE MANAGEMENT
- Budżetowanie działań w zakresie zarządzania produktami w fazie wprowadzania wyrobów na rynek
- Budowanie przewagi konkurencyjnej narzędziami marketingowymi w fazie wprowadzania produktu na rynek
- Rywalizacja rynkowa i raportowanie wyników w fazie launchingu produktu
- Feedback i praktyczny benchmarking działań – ocena koncepcji strategicznych firm i portfela produktów w symulacji rynkowej
3. Rozwój i dojrzałość produktów na rynku – druga faza symulacji PRODUCT LIFECYCLE MANAGEMENT
- Porównanie wyników (benchmarking) w zakresie wyników portfela produktów, rentowności na produktach i in.
- Opracowanie strategii produktu dla fazy rozwoju i dojrzałości
- Ocena efektów działań marketingowych w drugiej fazie grywalizacji rynkowej
- Feedback i praktyczny benchmarking działań – ocena koncepcji strategicznych firm i portfela produktów w symulacji rynkowej
4. Wyniki symulacji PRODUCT LIFECYCLE MANAGEMENT w ujęciu przekrojowym, opis zwycięskich strategii
- Wyłonienie zwycięzcy (g)rywalizacji i wręczenie nagród najlepszej drużynie
- Rzut oka na model rynkowy – czynniki skuteczności i efektywności działań marketingowych wpływający na sukces rynkowy
- Czynniki sukcesu zarządzania produktem w praktyce
- Learning by experience – poznanie efektów realizowanych działań, możliwość modyfikacji codziennych strategii dzięki symulacji rynkowej przeprowadzonej w bezpiecznych warunkach sali szkoleniowej.
Blok II. NARZĘDZIA PRACY PRODUCT I BRAND MANAGERÓW – OD ANALIZ PO UMIEJĘTNOŚCI PREZENTACYJNE I W ZAKRESIE NOWYCH MEDIÓW
1. Learning by experience – wskaźniki skuteczności i efektywności marketingu na podstawie wyników symulacji PRODUCT LIFECYCLE MANAGEMENT z poprzedniego dnia
- Zwycięskie strategie zarządzania produktami i ich cechy (krok po kroku analiza najlepszej strategii pod kątem skuteczności i efektywności działań)
- Ocena wskaźników z punktu widzenia strategii produktu
- Wskaźniki: udziałów rynkowych, kosztów marketingowych do sprzedaży, share of spending, rentowności brutto produktów i in.
- Dyskusja dotycząca roli śledzenia skuteczności i efektywności działań zarządzania produktami w sukcesie firm na rynku
- Learning by experience – prezentacja wskaźników marketingowych na „żywych” przykładach strategii marketingowych z pierwszego dnia warsztatów.
2. Zarządzanie produktami – mapa kompetencji product i brand managerów
- Kompetencje techniczne – wiedza techniczna o produktach i usługach, zakres
- w jakim jest wymagana w różnych sektorach
- Kompetencje analityczne – analizy produktowe ilościowe i jakościowe
- Kompetencje marketingowe i organizacyjne – wykorzystanie
- Kompetencje medialne – wykorzystanie mediów, umiejętność prezentacji
- i przekonywania do swoich racji
- Kompetencje interpersonalne – współpraca z innymi działami, samodzielność, zarządzanie czasem i efektywnością osobistą
- Testy predyspozycyjne oraz kompetencyjne w zakresie naturalnych ról zespołowych oraz kompetencji analitycznych i marketingowych (quiz-puzzle).
3. Wybrane narzędzia analiz produktowych (kompetencje analityczne product managerów)
- Wykorzystanie metod portfelowych do oceny potencjału rynkowego produktów
- Mapy pozycjonowania produktów i usług na tle konkurencji
- Ocena kampanii zarządzania produktami w praktyce (Marketing/Product Scorecard)
- Realizacja praktycznych narzędzi produktowych (m.in. w MS Excel) na praktycznych przykładach produktów i usług uczestników szkolenia
4. Narzędzia marketingowe zarządzania produktami i markami (kompetencje marketingowe i techniczne product managerów)
- Obszary wiedzy technicznej i narzędzia techniczne pracy product managerów
- Tworzenie map potencjału marek (m.in. sześciokąt Kapferera)
- Wykorzystanie mechanizmów cenowych w zarządzanie produktami
- Techniki audytu dystrybucji i sprzedaży produktu
- Ocena komunikacji marketingowej produktów i usług
- Zarządzanie produktami i markami w różnych fazach cyklu życia – na praktycznych przykładach
- Case-studies inspirujących strategii (oraz najczęściej popełnianych błędów) na przykładzie znanych produktów i marek w Polsce i na świecie
5. Prezentacja rozwiązań produktowych (kompetencje prezentacyjne i w zakresie nowych mediów product managerów)
- Metody prezentacji produktów (katalogi, foldery, karty produktowe, prezentacje multimedialne, social media, mikrostrony www, roll-up i in.)
- Uniwersalne zasady wizualizacji produktów i prezentowania produktów i usług
- w praktyce
- Tworzenie historii produktowych – storytelling w praktyce
- Podsumowanie warsztatów – ocena zdobytych kompetencji, knowledge pills
- i mini-debata o przyszłości zarządzania produktami i markami.
- Przykłady ciekawych narzędzi on-line i stron internetowych dedykowanych product managerom i prezentacjom produktowym.